Bästa kettlebell 2021

Bästa kettlebell 2021

Lyckas med din kettlebell-träning hemma; hitta rätt vikt enkelt med vår guide. Vi hjälper dig även med tips på övningar med kettlebell.

Senast uppdaterad: 21 september 2021

Att träna med kettlebells innebär att du får möjlighet att jobba både på din muskelstyrka och kondition. Beroende på hur tunga de är, vilka rörelser du gör och hur ofta du tränar kan du få olika resultat.

Här kan du läsa om olika sorters kettlebells, vad du bör tänka på innan du köper en kettlebell och hur du tränar med dem på bästa sätt!

1. Master Fitness Kettlebell BC Edition

Master Fitness Kettlebell BC Edition

Master Fitness Kettlebell BC Edition är billiga och enkla kettlebells i mängder av olika vikter från 4 kg och ända upp till 48 kg. Här får du en helt traditionell kettlebell som är precis som du förväntar dig; tillverkad av järn med tydliga och enkla viktindikatorer samt ett bra grepp.

Fördelar och nackdelar med Master Fitness Kettlebell BC Edition

Positivt 👍

  • Lågt pris
  • Enkel och traditionell modell

Bästa priset på Master Fitness Kettlebell BC Edition


2. Gymstick Ergo Kettlebell

Gymstick Ergo Kettlebell

För den som vill ha en ergonomiskt utformad kettlebell så finns Gymstick Ergo Kettlebell i mängder av olika färger; alla olika vikter indikeras nämligen av de olika färgerna.

Tack vare materialet neopren är dessa kettlebells enklare att hålla i och fläckar inte ner golvet som järn kan göra (om du inte har en träningsmatta under så klart, vilket dock rekommenderas).

Den ergonomiska utformningen gör att dessa kettlebells tar mindre plats vilket underlättar när du ska göra vissa övningar. Finns i vikterna 4 kg, 6 kg, 8 kg, 10 kg, 12 kg, 16 kg och 20 kg.

Fördelar och nackdelar med Gymstick Ergo Kettlebell

Positivt 👍

  • Ergonomiskt utformade
  • Olika färger för olika vikter
  • Enkla att träna med

Bästa priset på Gymstick Ergo Kettlebell


3. Master Fitness Kettlebell Döskalle

Master Fitness Kettlebell Döskalle

Detta kanske inte är det utseende du först tänkte dig när du började fundera på att köpa kettlebells, men vad kan vara en bättre motivering till att träna bra än att lyfta ett par döskallar?

Kettlebell Döskalle är tillverkade i gjutjärn och finns i vikterna 8 kg, 12 kg, 16 kg, 20 kg och 24 kg. Flera nöjda kunder tycker också att de passar riktigt bra som inredningsdetaljer hemma!

Hitta bästa priset »

Fördelar och nackdelar med Master Fitness Kettlebell Döskalle

Positivt 👍

  • Inspirerande design
  • Bra pris
  • Bra känsla i träningen

ButikLagerPris
Till butik »
Till butik »

Innehåll

Att träna med kettlebells

Till skillnad från exempelvis hantlar och träningsmaskiner är en kettlebell utformad för att ge en bredare och mer allmän muskelträning. Fitnessexperter brukar kalla den här sortens träning för funktionell träning, det vill säga att den efterliknar rörelser som en människa kan göra i det verkliga livet.

Att bära på tunga saker, att bygga hus eller jobba på en bondgård ger en stark och vältränad kropp som är uppbyggd för att vara maximalt utrustad för olika påfrestningar och uppgifter.

Vanliga övningar med kettlebell

När du tränar med en kettlebell får många muskler jobba samtidigt. Den mest klassiska övningen, den så kallade kettlebell swing, innebär att du står bredbent med lätt böjda knän och att du håller i din kettle bell med raka armar som hänger rakt nedåt mellan benen.

Med en pendlande rörelse svingar du så omväxlande upp din kettlebell rakt framåt, i brösthöjd, med uträtade ben, och sedan nedåt igen mellan benen. Rörelserna är mycket kontrollerade och medan du utför dem jobbar du primärt med ben- och sätesmusklerna, magmuskulaturen och axlarna.

Några andra typiska kettlebell övningar är:

  • Goblet Squat: Du håller i din kettlebell med båda händerna och gör knäböj
  • Snatch: Som swing fast med en hand och du lyfter din kettlebell ovanför huvudet
  • Press: Du lyfter en eller två kettlebells till axelnivå och sedan sträcker du upp armarna ovanför huvudet.
  • Plankan: Du står i en armhävningsposition medan du håller i en kettlebell i vardera handen och lyfter dem sedan omväxlande i ett jämt tempo.

Du kan också göra uthållighetsövningar med kettlebells, genom att hålla dem i ett stadigt grepp och lyfta dem sakta framför dig. Tänk på att aldrig göra för snabba rörelser; stabilitet och kontroll är nyckelord när du tränar med kettlebells.

Reps och sets med kettlebell

Överlag brukar man göra färre reps med kettlebells än med hantlar, då de är tyngre och klumpigare — men det beror också på vilka rörelser du gör och vilka tyngder du skaffat.

Med en riktigt tung kettlebell kanske du gör 3-5 reps i 3 set medan du med en lättare kettlebell gör 10 x 3. Många gillar också att göra så kallade stegar, där du ökar och minskar på repsen i en uppåt- och nedåtgående "stege", exempelvis 3 - 5 - 7 - 5 - 3.

Balans och kondition

Du kan också träna upp både din balans och kondition med en eller ett par kettlebells. Balansen kommer från övningarna som du gör då de kräver full kontroll och koordination för att du ska undvika skador och få ut så mycket som möjligt av dem.

Du ska aldrig ha avslappnade muskler när du arbetar med din kettlebell och alla rörelser ska göras i ett stadigt och jämt tempo. Du ska alltså inte "svinga" din kettlebell utan föra den i en kontrollerad rörelse.

Studier har visat att ett intensivt träningspass med kettlebells bränner lika många kalorier som snabb löpning, med skillnaden att du också tränar muskelstyrka medan du håller på.

Eftersom du kan förvara dina kettlebells enkelt i hemmet — de tar inte mycket plats — kan du göra lite olika övningar spritt under dagen och får med det ut extra mycket av den vardagsmotion som är så viktig.

Vilken vikt på kettlebell?

Den lättaste vikten på en kettlebell brukar ligga på 4 kg, och den tyngsta på 48 kg. Som nybörjare bör du satsa på att först få in formen och därefter öka vikt på dina kettlebells allt eftersom du blir starkare. På så sätt undviker du skador och dina leder riskerar inte utsättas för alldeles för stor påfrestning direkt.

Vilken vikt du ska välja beror också på ditt kön och om du vill fokusera på över- eller underkroppen;

  • Kvinna: Kvinnor bör börja med kettlebells på mellan 8 och 16 kg.
  • Man: Män bör börja med kettlebells på mellan 16 och 24 kg.
  • Muskelgrupper: Ben- och sätesmuskler kräver tyngre vikter än armar och axlar, och därför kan det vara klokt att skaffa två kettlebells.

Vilken vikt just du kan börja med är så klart individuellt, och om du har en god grundstyrka i din kropp kan du ha tyngre kettlebells, och tvärtom; är du lite svagare i kroppen kan det vara bra att köpa lättare kettlebells.

Det viktiga är att du inte köper för tunga kettlebells så att du riskerar att skada dig. Tänk på att prova dig fram — ett par kettlebells i olika vikt kompletterar varandra bra i hemmagymmet.

Klassisk eller designad kettlebell?

Eftersom det blivit så populärt att träna med kettlebells finns det idag alla möjliga designer, förutom den klassiska som ser ut som en kanonkula med handtag: det finns rosa och guldglittriga, döskalleformade och varianter som ser ut som gorillahuvuden.

Dessa olika modeller handlar mer om motivation än effektivitet då träningen är densamma. Välj den kettlebell du gillar bäst efter ditt eget tycke och smak.

Förvara kettlebells

En kettlebell är ett tåligt träningsredskap som klarar av att förvaras lite hur som helst, men det finns stora fördelar i din träning att kunna ha dem tillgängliga och enkla att nå när du tränar.

Det finns flera olika hyllor och rack för den som tränar med kettlebells, exempelvis Abilica KettleBell Rack och Träningspartner Pro Kettlebell Rack Short, och då får du plats för 10 stycken kettlebells i olika vikter på en bekväm höjd.

Det bästa med rack och hyllor för kettlebells är att du dessutom slipper böja dig ner när du lägger ner eller tar upp dina kettlebells, något som kan bespara din rygg mycket slitage över tid.

Varifrån kommer kettlebell?

Tyngder av olika slag har använts sedan antiken, men den variant som idag kallas kettlebell har bara funnits i lite över två hundra år. Kettlebells användes ursprungligen av ryska cirkusartister som gjorde uppvisningar i styrka, men under 1900-talet blev de även populära bland gemene man.

Idag finns det knappt ett gym som inte har kettlebells som en del av standardutrustningen, och det är förståeligt — få redskap ger en så allsidig träning som ett par enkla kettlebells!

Så har vi testat

Vi beställde hem olika produkter till kontoret och testade dem sedan utförligt för att avgöra vilka vi tyckte bäst om. Köpguide har inte fått någon ersättning för att testa eller lyfta fram vissa modeller.