Ladda din elbil på bästa möjliga sätt med en pålitlig laddbox. Här samlar vi de bästa just nu.
Senast uppdaterad: 2 oktober 2024
Det kan inte ha undgått någon att elbilar blir vanligare och vanligare, och hand i hand med att elbilar blir vanligt i hemmen behöver vi också få bättre förutsättningar att ladda våra elbilar.
Här är våra bästa laddboxar:
1. Easee Home 22 kW
Den här laddboxen är både snabb, pålitlig och — framför allt — ett billigt alternativ som gör att du kommer undan utan att spendera alldeles för mycket pengar. Laddboxen från Easee erbjuder en laddningskapacitet på upp till 22 kW över 3-fas, är uppkopplad mot trådlöst nätverk och går att styra via en app på din telefon.
Specifikationer:
- Namn: Home 22 kW
- Tillverkare: Easee
- Laddboxens vikt: 15000 gram
- WiFi-anslutning: Ja
- Laddningsmetod: 1-fas, 3-fas
- Kontakt på elbilen: Typ 2
- Låsbar: Ja
- Smartphone-app: Ja
Fördelar och nackdelar med Easee Home 22 kW
Positivt 👍
- Upp till 22 kW
- Lågt pris
- Hög prestanda
- Lastbalansering
- Styr den med app
- Typ 2-kontakt
Negativt 👎
- Inga nackdelar till priset
Bästa priset på Easee Home 22 kW
2. Garo GLB Modular Type 2 32A 3-phase 22kW
Med samma laddningskapacitet som testvinnaren är det här en ytterst kompakt och modulär laddbox som låter dig ladda upp till 22 kW över trefas. Prisvärd, smidig att jobba med och enkel att ställa in.
En nackdel som vi stör oss på är det faktum att det inte går att stänga av den gröna lampan; om du har den i garaget är det här inget problem (förutom den extra strömförbrukningen i onödan), men om du har den inomhus kan det uppfattas som störande.
Specifikationer:
- Namn: GLB Modular Type 2 32A 3-phase 22kW
- Tillverkare: Garo
- Laddboxens vikt: 3200 gram
- Effekt: 22000 w
- Laddningsmetod: 3-fas
- Kontakt på elbilen: Typ 2
- Låsbar: Ja
- Smartphone-app: Nej
- Maximal laddström: 32 A
Fördelar och nackdelar med Garo GLB Modular Type 2 32A 3-phase 22kW
Positivt 👍
- Liten formfaktor
- Lågt pris
- Hög prestanda
Negativt 👎
- Går inte att stänga av lampan
Bästa priset på Garo GLB Modular Type 2 32A 3-phase 22kW
Innehåll
- 1. Easee Home 22 kW
- 2. Garo GLB Modular Type 2 32A 3-phase 22kW
- Fördelar med laddboxar
- Välja rätt laddbox
- Viktigt angående din säkerhet!
- Typ av laddning
- Olika uttag på elbilar
- Så har vi testat
Fördelar med laddboxar
1. Säkerhet
Den allra främsta fördelen när det kommer till huruvida du ska ha en laddbox hemma eller inte är det faktum att de är mycket säkrare jämfört med att ladda utan en laddbox. En laddbox är gjord för att överföra stora mängder elektricitet på ett stabilt, pålitligt och säkert vis, och det är den produkten du köper.
2. Ladda snabbare
Att ha en laddbox innebär också att du kan ladda snabbare än om du saknar en, och med en bra installation kan du ladda upp till 100 kilometers kapacitet per timme.
3. Smart laddbox
Med en smart laddbox kommer du undan med betydligt lägre elkostnad än om du bara kopplar in en laddare i ditt eluttag. Det finns två fördelar med detta;
- Du kan ställa in laddboxen att ladda enbart under ett visst tidsintervall på dygnet, exempelvis när elen är som allra billigast på natten (när elnätet används minst).
- Ett batteri mår bäst av att inte laddas fullt hela tiden, och med en smart laddare laddas ditt batteri precis så som din användning av bilen kräver.
Om du håller koll på elpriset kan du med andra ord komma billigare undan genom att ladda på de udda timmarna där färre svenskar använder elnätet.
4. Ladda smidigare
Att kunna ha sin laddbox uppkopplad på wifi och dessutom kunna styra laddboxen via en app på telefonen är riktigt smidigt. Schemalägg dina laddningstider så att bilen är färdigladdad när du vaknar, eller att den kanske inte laddar på helgerna om du inte behöver bilen lika mycket under de dagarna.
Välja rätt laddbox
Att välja rätt laddbox är inte alltid så enkelt, så här samlar vi det viktigaste du behöver tänka på för att bestämma dig:
1. Laddningshastighet
Laddboxarnas laddningshastighet mäts i kW, vilket är det antal kilowatt som laddaren kan överföra. Vilken laddningshastighet du kan använda i praktiken har att göra med hur din laddbox är inkopplad; med en enfaskoppling är du begränsad av kabeln i sig och därmed kan du inte ladda i full kapacitet.
Med trefaskoppling istället för enfaskoppling kan du däremot kommer upp i högre laddningshastigheter eftersom du då kan föra över betydligt större mängd elektricitet utan att riskera överhettning och brand; det är just detta som trefaskopplingen hjälper till med.
Fas | Ampere | Antal km |
---|---|---|
3-fas | 16 A | 50 km/t |
3-fas | 32 A | 100 km/t |
1-fas | 16 A | 20 km/t |
1-fas | 32 A | 40 km/t |
Med en trefaskoppling på 16 ampere laddar du alltså ungefär 50 km för varje laddtimme. Behöver du åka 100 km enkel resa (totalt 200 km) kan du behöva ladda bilen i fyra timmar (4 x 50 = 200).
De flesta laddboxar har en kapacitet som anges i ett intervall, exempelvis 2-8 kW. Detta innebär att de har en varierande kapacitet beroende på både sin installation och vilken elbil som ska laddas. En laddbox som är installerad på ett trefasuttag och som laddar en elbil av hög kvalitet klarar alltså av att ladda den maximala angivna överföringskapaciteten.
2. Storlek
Vilken storlek du kan ha på laddboxen avgörs av dina förutsättningar att installera den — i vilket utrymme ska den installeras och hur mycket plats finns det över? Har du ett garage där bilen står är det antagligen inga problem att installera alla modeller av laddboxar som vi jämför i det här testet.
Viktigt angående din säkerhet!
Som du märker finns det flera säkerhetsaspekter att ta i beaktning när man köper en laddbox, och vi är extra tydliga med detta för din egen säkerhet. Om du köper en dålig produkt eller gör en dålig installation är olycksrisken stor. Faktum är att de flesta bränder med elbilar beror på undermålig installation eller felaktig laddning.
Tänk därför på att:
- Du köper en laddbox som är CE-märkt och som följer EU-standard. Alla våra rekommenderade laddboxar lever självklart upp till detta.
- Den elektriker som installerar måste vara en auktoriserad elinstallatör. På Elsäkerhetsverkets hemsida kan du dubbelkolla att företaget faktiskt är registrerat och godkänt.
Det är viktigt att den laddbox du installerar klarar av en hög belastning under flera timmars tid. Var därför inte snål när du köper en laddbox utan se till att du köper en produkt som är godkänd för användning i EU och Sverige.
Det är dessutom bättre att du anlitar en auktoriserad elektriker än att du försöker komma billigt undan — om olyckan är framme efter en installation av en icke-auktoriserad elektriker gäller inte din hemförsäkring, vilket kan bli en mycket dyr historia.
Typ av laddning
Det finns två olika typer av laddning, som har att göra med hur du kopplar in din laddbox till elnätet där den installeras av elektrikern.
Laddning med 1-fas
Laddnings med enfas (1-fas) är en helt vanlig hushållsladdning där du kopplar in laddboxen i ett vanligt eluttag. Detta kan vara vanligt om du exempelvis inte har några starkströmsledningar i garaget, men det är faktiskt inte någonting som är optimalt.
Det finns risker med att ladda elbilar på en enfaskoppling eftersom du riskerar att föra över mer elektricitet än vad kabeln klarar av. Betala därför gärna lite mer för en fullständig installation med trefas om det finns möjlighet i ditt hem.
Laddning med 3-fas
Laddning med trefas (3-fas) möjliggör en betydligt högre överföringskapacitet eftersom man har fasjusterat tre olika växelspänningar 120 grader. Detta gör att du kan ladda din elbil betydligt snabbare om du har en trefasladdning installerad, och samtidigt minskar du olycksrisk eftersom kabeln inte riskerar att överhettas på samma sätt som med enfasladdning.
Om du saknar trefas i garaget kan det innebära att din installation blir dyrare att genomföra, men vi rekommenderar verkligen att du gör detta så att du får den säkraste och mest pålitliga lösningen installerad från början.
Olika uttag på elbilar
Det finns två olika uttag på elbilar, Typ 1 och Typ 2. Här går vi igenom skillnaderna på de två uttagen.
Typ 1-uttag
Det första uttaget som lanserades kallas för Typ 1 och används inte längre i elbilar som säljs. För några år sedan var de däremot vanliga i asiastiska elbilar och hybridbilar, så det kan därför hända att du stöter på en elbil med Typ 1-uttag när du exempelvis köper en elbil begagnat.
Typ 2-uttag
Alla bilmodeller som lanseras efter 2015 är utrustade med det eluttag som kallas för Typ 2. Detta är en EU-standard och ingenting som biltillverkarna kan ändra på själva. Sedan 2017 är även samtliga laddplatser inom EU är åtkomliga för allmänheten utrustade med Typ 2-uttag, så att det aldrig blir problem att ladda din elbil när du är på resa inom EU.
Omvandla Typ 1 till Typ 2
Det finns laddningskablar som omvandlar Typ 1-uttaget till ett Typ 2-uttag, om det skulle vara så att du stöter på en laddningsstation utomlands som har ett Typ 1-uttag.
Det går däremot inte att omvandla Typ 2-uttag till Typ 1 om du har en äldre elbil med Typ 1-uttag.
Så har vi testat
Att installera flera olika laddboxar på kontoret är inte realistiskt — därför har vi kontaktat olika leverantörer av laddboxar och utvärderat dem hos respektive leverantör. Vi har även ett par elbilar själva och har vägt in våra egna erfarenheter om de laddboxar vi har i garagen i vår köpguide.
Som vanligt har vi inte fått betalt för att framhäva någon speciell laddbox utan har bildat oss vår egen uppfattning. Du kan därför lita på att våra jämförelser inte är köpta utan är ärliga omdömen från oss på redaktionen.